Programmera ett dataspel – nivå 2

toppbild_webb_bred

Programmera ett dataspel – nivå 2

Har du redan klarat vår kurs i visuell programmering och vill ta nästa steg i spelprogrammering? I denna kurs börjar vi programmera på klassiskt vis i Processing, precis som proffsen gör.

Nivå 2 innebär att kursen riktar sig till barn som redan lärt sig visuell programmering. I denna kurs får barnen testa kodbaserad programmering. Vi rekommenderar åldrarna 9-14 år.

 

Kurstillfälle 1

Vi inleder kursen med att lära oss om Processing och hur det fungerar.

 

Kurstillfälle 2

Vi går igenom hur man ska planera och organisera sitt program

 

Kurstillfälle 3

Vi lär oss om några olika kommandon och vad de kan användas till. Därefter så bygger vi ett enkelt program med hjälp av dessa.

 

Kurstillfälle 4

Vi fortsätter lära oss nya kommandon och använder dem för att uppgradera programmet från tidigare tillfälle med nya sektioner.

 

Kurstillfälle 5

Vi ska bygga ett sten-sax-påse spel som vi sedan kan spela mot datorn. Vi börjar från grunden och planerar projektet.

 

Kurstillfälle 6

Vi fortsätter bygga på vårt spel och försöker göra färdigt det.

 

Kurstillfälle 7

Vi testar så att spelet fungerar och fixar eventuella fel. Om vi hinner så lägger vi till lite extra funktioner.

 

Kurstillfälle 8

Vi har en kort presentation av våra spel inför vänner och familj och berättar vad vi gjort och lärt oss under kursen.

Kvällskurs Avancerad spelutveckling

 

KURSENS LÄNGD: 8 kurstillfällen

 

START: Vecka 45

 

TID: Måndagar 17-19

 

ÅLDER: 9+

 

PRIS: 1 295 kr.

 

PLATS: I Cool Minds IT-lokaler på Stadiongatan 40b i Malmö