Programmera ett datorspel – nivå 1

toppbild_webb_bred

Programmera ett datorspel

Finns det något roligare än att spela datorspel? Ja, att bygga sitt eget! Under åtta veckor får du lära dig mer om hur datorspel fungerar och dessutom designa ditt eget. Du börjar med att bestämma hur ditt spel ska se ut och vad det ska gå ut på. Efter du gjort din speldesign får du lära dig hur du programmerar det.

Nivå 1 innebär att kursen riktar sig till nybörjare som är 8 år och äldre (rekommenderat upp till cirka 12 år). Vi utforskar då visuell programmering.

 

Läxor kommer att finnas tillgängliga varje vecka, med tydliga instruktioner. Läxorna är inte obligatoriska, men vi rekommenderar starkt att barnen gör dom, så att de får in lite programmering i dagarna mellan kurstillfällen. VI går tillsammans igenom läxorna vid nästa tillfälle.

Läxa 1: Skapa ett scratch-konto. Kika runt lite på sidan.

 

Kurstillfälle 1

På första dagen så lär vi känna varandra, och går igenom grunderna av programmering, samt Scratch. Som första försiktiga steg in i världen av programmering så börjar vi tillsammans programmera en gammal klassiker – Pong!”

Läxa 2: Skapa variabler – exempelvis till poängsystem

 

Kurstillfälle 2

Vi fortsätter programmera pong. Finns det tid till övers så använder vi oss av metoder som vi har lärt oss i första läxan för att lägga till enkla bonus-features i spelet.

Läxa 3: Kloner.

 

Kurstillfälle 3

Vid kurstillfälle 3 så börjar vi på ett nytt spel, och fortsätter fördjupa våra kunskaper. Vi tar också en snabb titt på speldesign – vilka genrer, stilar och typer det finns – i förberedelse för att barnen ska börja på sina egna spel.

Läxa 4: Meddelanden

 

Kurstillfälle 4

Vi fortsätter på spelet som påbörjades förra kurstillfället, och använder oss än en gång av knep som fanns att tillgå i den senaste hemläxan. Vi går tillsammans igenom läxan, och försöker applicera lärdomarna.

Läxa 5: Rolig läxa – Analysera tre spel-reklamer!

 

Kurstillfälle 5

Sista kurstillfället innan barnen börjar jobba på sina egna spel. Barnen får föreslå ett spel som alla programmerar tillsammans, och barnen börjar utforma sitt spel med penna och papper – i teckningar och text.

Läxa 6: Avsluta “pre-production”

 

Kurstillfälle 6

Nu börjar barnen designa sina egna spel, med lärarens hjälp. För att barnen ska kunna göra spelen så som de vill, så kommer det nu att finnas läxor i form av korta youtube-klipp, där vi går igenom hur man kan lägga till nya features i sitt spel – typ liv eller poäng.

 

Kurstillfälle 7

Barnen fortsätter att jobba på sina spel. Mot slutet av lektionen så kommer barnen att kunna gå runt och testa varandras spel, och komma med konstruktiv kritik, samt få inspiration för hur de kan fortsätta med sitt eget spel.

 

Kurstillfälle 8

Du använder den sista tiden till att finputsa ditt spel, gör en kort beskrivning och gör spelet färdigt för att presenteras. Kursen avslutas med att alla de olika spelen presenteras för föräldrar och vänner. Alla får så klart testa varandras spel, och spelen kommer att gå att få med sig hem.

Kvällskurs spelutveckling

 

KURSENS LÄNGD: 8 kurstillfällen

 

START: Vecka 36-43

 

TID: Onsdagar kl. 17-19

 

ÅLDER: 8+

 

PRIS: 1 295 kr.

 

PLATS: I Cool Minds IT-lokaler på Norra Parkgatan 2 i Folkets Park