Programmering & Teknik åk 7-9

Programmering

Till årskurs 7-9 kan vi erbjuda olika nivåer av programmering.

Den första och enklaste är Visuell programmering – ett spännande sätt att bekanta sig med principerna bakom programmering, som både är kul och lärorikt! Programmet som används heter Scratch – en plattform som utvecklades av MIT för att enklare greppa de grundläggande koncepten inom programmering. Under denna kurs får barnen lära sig om sekventiell exekvering, variabler, och if-satser, medan de utvecklar ett enkelt spel.

Visuell programmering riktar sig egentligen till en yngre målgrupp, men är ett bra första steg in till programmering oavsett ålder om en helt saknar erfarenhet.

Nästa steg är JAVA, med hjälp av Processing – en open-source mjukvara som gör det enklare att ta sina första steg in i textbaserad kod. Java är världens mest använda programmeringsspråk, och används i allt från gatlampor till rymdskepp. Plattformen är pedagogisk och spännande att utforska i årskurserna 7-9, men en viss tidigare erfarenhet kan underlätta.

Det sista steget är för de skolor som tidigare har jobbat med programmering och insett värdet i att utvecklas vidare. Då lär vi oss C# i Unity, samma plattform som bland annat Pokemon Go utvecklades i. För att eleverna ska klara denna kurs bör de ha tidigare erfarenhet av programmering.

TID: 2 timmar

PRIS: 2100 kr för grupper på upp till 15 elever, och 2600 kr för grupper från 15-30 elever.

Koppling till läroplanen: Programmering är numera en del av läroplanen. Både under undervisningsmålen för matematik och teknik finns krav på eleven att utveckla förståelse för programmeringens användningsområden och olika programmeringsmiljöer. Samtidigt finns en begränsad erfarenhet av programmering i klassrummen och begränsade möjligheter för lärare att hinna kompetensutvecklas. Hos Cool Minds är situationen annorlunda då programmering har varit en stor del av vårt erbjudande för skolor och privatpersoner sedan start. I våra programmeringskurser får eleverna lära sig att använda matematiskt tänkande i praktiken.

Koppling till läroplanen: Våra teknikurser ger eleverna kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla mänskliga behov med hjälp av teknik. Eleverna får utveckla en förståelse för användningen av tekniska lösningar och vilken betydelse dessa har för människan, samhället och miljön. Vi vill ge förutsättningar till att utveckla egna tekniska idéer och lösningar. Vårt hands-on perspektiv hjälper barnen att utveckla tilltro till sin förmåga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till samhället.

Programmering & Teknik

Välj mellan dessa olika workshops.

3D-printing
Lär dig 3D-modellering och printing genom plattformen TinkerCAD! I denna kurs får eleverna lära sig grunderna av 3d-modellering och 3d-printing, samt tekniken som ligger bakom.

Eleverna börjar med att bygga en modell i TinkerCAD – en gratis-plattform som utvecklats av Autodesk, som är industriledare inom CAD-modellering. Modellen omvandlas sedan till kod som printern ska utföra, och överförs därefter till en 3d-printer, som skriver ut modellen i giftfri PLA-plast.

Arduino
Arduino är en prototyping-plattform som förenar programmering och elektronik för att göra det enklare att bygga smarta elektriska gadgets. Arduino används världen över av miljontals hobbyister samt produktutvecklare, för att bygga allt från robotar till smarta hemlarm.

Arduino består av en mikrokontroller – en liten dator som man enkelt kan koppla elektroniska komponenter och sensorer till – samt en programmerings-plattform som låter eleverna bestämma hur de olika komponenterna ska uppföra sig. Eleverna får använda sig av LED-lampor, knappar, servo-motorer, med mera, för att lära sig mer om tekniken, och lösa utmaningar längst med vägen.

TID: 2 timmar

PRIS: 2500 kr för grupper på upp till 15 elever, och 3500 kr för grupper från 15-30 elever.

Teknik

Välj mellan dessa olika workshops.

Vindmölledesign
I denna kurs lär eleverna sig grundläggande ellära, och får applicera och testa de kunskaper de lär sig genom att bygga ett enkelt vindkraftverk. Genom att använda sig av en liten generator, och olika byggmaterial, experimenterar eleverna med hur formen av turbinbladen påverkar hur snabbt turbinen snurrar, och därmed hur mycket elektricitet den genererar. För att göra det mer spännande får barnen tävla i grupper för att se vem som lyckas alstra mest energi!

Solbil
Utforska både teknik och hållbara energikällor. Genom att bygga en liten bil och koppla på solpaneler kan vi få vårt fordon att köra helt på förnyelsebara energikällor. Under tiden får eleverna lära sig om hur teknologin bakom solpaneler och el-motorer fungerar, samt grundläggande ellära.

TID: 2 timmar

PRIS: 2100 kr för grupper på upp till 15 elever, och 2600 kr för grupper från 15-30 elever.

Koppling till läroplanen: Våra teknikurser ger eleverna kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla mänskliga behov med hjälp av teknik. Eleverna får utveckla en förståelse för användningen av tekniska lösningar och vilken betydelse dessa har för människan, samhället och miljön. Vi vill ge förutsättningar till att utveckla egna tekniska idéer och lösningar. Vårt hands-on perspektiv hjälper barnen att utveckla tilltro till sin förmåga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till samhället.

Koppling till läroplanen: Våra teknikurser ger eleverna kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla mänskliga behov med hjälp av teknik. Eleverna får utveckla en förståelse för användningen av tekniska lösningar och vilken betydelse dessa har för människan, samhället och miljön. Vi vill ge förutsättningar till att utveckla egna tekniska idéer och lösningar. Vårt hands-on perspektiv hjälper barnen att utveckla tilltro till sin förmåga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till samhället.

Lödning

Alla våra workshops i lödning startar med teori om elektricitet, kretskort och regler för att löda. Barnen får också en introduktion till olika elektroniska komponenter som till exempel motstånd, kondensatorer, transistorer och dioder. Sedan kan ni välja mellan olika workshops, som alla har olika svårighetsgrader. Observera att vi kan ta emot max 16 elever samtidigt. Har ni fler elever i er klass får barnen jobba 2 och 2, eller så får workshopen kombineras med ytterligare en workshop.

Elektrisk miniorgel
Under tiden eleverna skapar en mini-orgel får de lära sig om hur elektricitet kan omvandlas på olika sätt för att ändra sättet elektriska komponenter uppför sig – i detta fall genom att modulera elektriciteten som går till orgelns högtalare, för att generera olika toner.

Ålder: 10-15 år
Tid: 2 timmar
Pris: 2500 kr för grupper på upp till 15 elever och 3500 kr för grupper från 15-30 elever.

Roulettespel
Roulette-spelet uppvisar hur man kan kan använda olika elektriska komponenter för att skapa ett beteende. Spelet består av 37 LED-lampor, som tänds och släcks i sekvens, och stannar på ett slumpmässigt tal.

Ålder: 12-17 år
Tid: 3 timmar
Pris: 2900 kr för grupper på upp till 15 elever och 3900 kr för grupper från 15-30 elever.

COOL MINDS – Malmös lek- och kunskapsland för barn och ungdomar

Med ny kunskap väcks nya drömmar

Top